دعا مودهكن رزقى/ ككاياءن

وبارك لنا اللهم في جمع كسبنا وحل عقودالعسر يا يوه ارمخت

اللهم ربنا انزل علينا مائدة من السماء تكون لناعدا لاولنا واخرنا واية منك وازقنا وانت خيرالرازقين

اللهم ان كان رزقنا فى السماء فانزله وان كان رزقنا فى الارض فاخرجه وان كان رزقنا فى الماء والبحر فاطلعه

وان كان رزقنا قليلا فاكثره وان كان رزقنا بعيدا فقربه وان كان رزقنا عاسرا فيسرلنا

ولتنقلنا اليه حيث ماكان بفضلك وجودك وكرمك برحمتك ياارحم الراحمين .

Wahai Tuhan Kami, turunkanlah kepada kami rezqi dari langit untuk kami lazimkan bagi awal hidup kami dan akhir hidup kami dari ayat ayatMu dan berilah kami rezqi dan hanyalah Dikau sebaik baik Pemberi Rezqi

Ya Allah, apabila rezqi kami di langit, maka turunkanlah, dan apabila rezqi kami dari dalam bumi, maka keluarkanlah, dan apabila rezqi kami di dalam air dan di laut maka angkatkanlah, dan apabila rezqi kami itu jauh, maka dekatkanlah. Apabila rezqi kami sedikit maka perbanyakkanlah. Apabila rezqi kami sukar, maka permudahkanlah.

Tuesday, October 26, 2010

Apek daring Makjan







buah sukun curi2 pandang kat makjan yang telah diapit oleh matsembab dan apekpon.
Lu intai ikut belakang je lah ,apek.

sumber: Kelab Greenboc


Sunday, October 24, 2010

Balu Sepi @ Batu Sapi

Siapa calon BN di Batu Sapi?
Ini macam nak perli Najib. Janda dipertandingkan
muahhahaha

Saturday, October 23, 2010

BIKER TERBANG

Apa nasib lu mat biker? Kawa er6f lu dah jadi kecik macam da bole disumbat masuk dalam karong guni. Lu terbang berapa tinggi? Sori bhai,lu sudah sampai hospital baru gua sampai ke tempat kemalangan. Gua harap dapat jumpa lu lepas ni walaupun kita tak pernah kenal.



Kete saga belum(BLM) yang merempuh lu dari arah depan sedang ditunda ke Balai Polis Rawang.


Lokasi kemalangan: Jln Sg Serai - Tmn Kundang Jaya.

[Hello bhai,itu kawa sendiri atau lu pinjam?]

Sunday, October 17, 2010

TONGKAT CUCU

Hari ni gua sesuka hati je pergi cari pokok kelo/kelor/ gemunggal/remunggai untuk buat tongkat .
Takyah cari jejauh dalam hutan, cari kat tepi2 kampung pun bole jumpa.
Tepi kuil hindu pun selalunya ada ditanam.

Inilah buah kelo yang boleh menambah sedap masakan kari
( tapi yang ni dah tua koghe, sesuai dibuek boneh)

Koleksi tongkat dari rotan, teras bertam dan tahpape lagi.




Terbaru, tongkat dari kayu kelo. Baru selesai diraut kulit kelo untuk dikeringkan sebelum disapu cat . Aik..najib,tongkat tak dapat pengecualian cukai ke, mcm seluar dlm, coli,kelambu dan pewangi rm



amaran keras:
Sesungguhnya Allah tidak akan mengampunkan dosa orang yang mempersekutukanNya dengan sesuatu (apa jua) dan akan mengampunkan yang lain daripada kesalahan (syirik) itu bagi sesiapa yang dikehendakiNya (menurut peraturan hukum-hukumNya); dan sesiapa yang mempersekutukan Allah dengan sesuatu (apa jua), maka sesungguhnya dia telah sesat dengan kesesatan yang amat jauh. An-Nisa [116]

APAKAH ITU SYIRIK? Baca di SINI

Sunday, October 10, 2010

TOKOH IBU MITHALI

MUNGKINKAH INI CALON IBU MITHALI YANG AKAN DIUMUMKAN PADA 14 OKTOBER 2010


KEJAYAAN CEMERLANG BELIAU ADALAH BERJAYA MEMBESAUKAN
DUA ORANG LAKI


ha ha ha...



Tuesday, October 5, 2010

Batu Arang Yang Semakin DiLupakan



Banyak sangat rumah terbuka sepanjang syawal ni. Gua nak lari dari kekenyangan dan keboroian macam puak gerombolan.

Hari Ahad lepas gua bersama dua orang kawan telah bergerak menuju ke Pekan Batu Arang,Daerah Gombak, Selangor.
Misi utama kitorang adalah untuk mencari kesan peninggalan lombong arang batu.

Bulatan(ronabot) Pekan Batu Arang

Tasik bekas lombong arang batu yang menjadi tumpuan pemancing toman




Salah satu laluan masuk terowong bawah tanah bersebelahan Balai Polis Bt. Arang<

Percubaan menuruni terowong yang gelap dan kotor
Langkah terhenti bila terdengar bunyi air mengalir
Otai Enal menghalang bebudak dari terus mengikuti kami menuruni terowong gelap dan berbahaya- mane tau ada anankonda lak. ape gua nak jawab dgn makbapak dorang nanti



Terowong yang ke2 kami temui berhampiran Jalan Bukit Nenas

Terowong ke3 yang kami temui bersebelahan rumah penduduk turut dipenuhi air dan sampah sarap.
Nampaknya cubaan untuk menjelajah ke dasar lombong arang batu menemui kegagalan, gua akan fikirkan cara lain. Maka terhentilah misi ke2 mencari harta yamashita.


Batu Arang banyak menyimpan sejarah pendudukan British, tentera Jepun dan penentangan bandit di Tanah Melayu. Cuma tiada usaha untuk menjaga tapak warisan sejarah tersebut untuk ditatap oleh generasi akan datang.
Sedikit tentang keretapi di Batu Arang boleh di lihat di sini
Ataupun catatan memori seorang blogger yang pernah singgah disitu.

nota: gua ada ambek beberapa ketul arang batu kalu Tenaga Nasional nak jimatkan kos boleh datang ambek tigapat ketul buat menjanakuasa letrik. hahaha














My Blog List