دعا مودهكن رزقى/ ككاياءن

وبارك لنا اللهم في جمع كسبنا وحل عقودالعسر يا يوه ارمخت

اللهم ربنا انزل علينا مائدة من السماء تكون لناعدا لاولنا واخرنا واية منك وازقنا وانت خيرالرازقين

اللهم ان كان رزقنا فى السماء فانزله وان كان رزقنا فى الارض فاخرجه وان كان رزقنا فى الماء والبحر فاطلعه

وان كان رزقنا قليلا فاكثره وان كان رزقنا بعيدا فقربه وان كان رزقنا عاسرا فيسرلنا

ولتنقلنا اليه حيث ماكان بفضلك وجودك وكرمك برحمتك ياارحم الراحمين .

Wahai Tuhan Kami, turunkanlah kepada kami rezqi dari langit untuk kami lazimkan bagi awal hidup kami dan akhir hidup kami dari ayat ayatMu dan berilah kami rezqi dan hanyalah Dikau sebaik baik Pemberi Rezqi

Ya Allah, apabila rezqi kami di langit, maka turunkanlah, dan apabila rezqi kami dari dalam bumi, maka keluarkanlah, dan apabila rezqi kami di dalam air dan di laut maka angkatkanlah, dan apabila rezqi kami itu jauh, maka dekatkanlah. Apabila rezqi kami sedikit maka perbanyakkanlah. Apabila rezqi kami sukar, maka permudahkanlah.

Tuesday, December 29, 2009

HARAM JADAH



BN semakin relevan dan diterima ramai kaki mabuk. Dulu Kini dan Selamanya

Jahanam dan Menjahanamkan!
take beer 1Malaysia


(image rembat dari 'kaasii peecaahhh laaa')

lagi berita lucah


PI Bala yang pernah di'HILANGKAN' bakal jadi bahan lawak SPRM untuk menutup tirai tahun 2009. Lawak sasau lagi lucah dari SPRM boleh dibaca dari The Malaysian Insider.

p/s : dah kena kebumi pun boleh kena pergi hospital sg buloh, inikan pulak yang masih boleh berjalan sendiri!!
Bala...lu kasi korek sampai hilang stim

Saturday, December 26, 2009

DEMO UMNO DESAK PAS KELUAR PAKATAN





UMNO akan mengadakan demo mendesak PAS keluar dari Pakatan Rakyat pada 27/12/2009 jam 11 pagi di Shah Alam. : harakah daily


Bukankah demonstrasi bukan BUDAYA KITA?

FRU dah siapkan water canon dan gas pemedih mata? Kasi polish itu loceng kilat2!!

Pembesar suara kasi taruk bateri baru.

Esok jangan jadi bisu.

 Jangan kecut telooo.

DEMO jangan tak DEMO.

EEeeeeeeeeiiikkk........Apsal UMNgOk nak sibuk hal PAS?
Sejak bila PAS jadi parti bersekutu UMNgOk?

Acan Ali nak serah memo atau nak terima memo bantahan????!!!!!!!

Berita Lucah




GUAN ENG DISIASAT -utusan meloya

Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng akan disiasat mengikut Akta Hasutan kerana medakwa KONONnya kematian TBH adalah akibat dibunuh. Pihak polis akan memanggil beliau untuk mendapatkan keterangan. Polis bertindak berdasar LAPORAN YANG DILAPORAN oleh PIHAK POLIS.



Thursday, December 24, 2009

Ingat 25 Disember



Mengingatkan aku tentang Nabi Isa 'Alaihissalam akan muncul kembali untuk menegakkan kebenaran Ilahi.

Bila tarikhnya? Wallahu a' lam.
Pergi jahanam segala kemungkaran dan para pemimpin zalim yang berperangai Dajjal.

nota: 25/12 juga tarikh lahir arwah ibuku.

Friday, December 18, 2009

SELAMAT TAHUN BARU 1431 HIJRAH







puaka berkeliaran
Kita boleh lihat di kampung2 ada pokok yang mereput kering akibat dipanah petir. Daunnya luruh satu persatu hari demi hari sehingga tinggal tunggul. Orang tua2 kata pokok tu jadi tempat singgah hantu puaka, itu pasal ditembak petir. Betul ke tidak aku tak tahu sebab aku tak nampak hantu jenis tu. Kalau hantu yang jenis ini mungkin ramai yang tahu. Hantu DOLLAR AND CENTS $$$$$$$

Hantu jenis ni nampak sama macam manusia biasa tapi kalu singgah kat mana mana negeri atas angin atau bawah angin habis diborongnya segala macam hiasan diri.
Tak cukup duit? Pengurup wang boleh tolong transfer ke akaun luar negara.

Akibatnya pengurup wang yang kena dakwa kerana memindahkan wang RM600,000 untuk hantu puaka di luar negara. Hantu bebas ber'shopping' sakan.

p/s: Money changer umpama pokok kayu pada hantu puaka. Betul2 kayu !!!

Wednesday, December 16, 2009

Majlis Kenduri


Merembat tanah wakaf masjid sudah dikira halal berdasarkan tidak cukup ahli kariah dan jarak dari masjid yang sedia ada.Ini cara baru untuk mendapatkan keuntungan besar oleh satu badan yang dipertanggungjawabkan untuk menjaga kesucian beragama. Aku malas nak sebut majlis apa ke bende nya tu.

BERAPA JARAK MASJID NEGARA DAN MASJID JAMEK KUALA LUMPUR ATAU MASJID INDIA???????
(boleh melebihi 50 km jika dari Masjid Negara untuk pergi ke Masjid Jamek melalui Jln Bangsar, Lebuhraya Persekutuan sehingga Subang Jaya dan masuk ke NKVE sehingga Jalan Duta dan ke Jalan Raja!!! Korang jangan gelak kalo ini jawapan yang dimaksudkan dengan tidak sampai 2km dari Masjid Wilayah.)

Bagi aku bila sebut perkataan 'majlis', saling tak tumpah macam majlis berkhatan, majlis persandingan, majlis suai kenal, cukup jambul atau apa2 majlis kenduri. Tapi yang ini berbeza, sebab kenduri ini dirancang oleh pihak majlis. Majlis kenduri tanah wakaf!!!

Berapa harga tender? Tak nak bagitau.
Bantahan Dewan Pemuda Pas Wilayah Persekutuan dijawab oleh ketua eksekutif syarikat merangkap bendahari negeri parti kepala lembu. Bantahan kepada pihak Majlis, tapi kepala lembu yang berbunyi.

p/s: Majlis kartun. Boleh gelak sampai terberak.

Tuesday, December 15, 2009

Mana orang2



Masih ada lagi ahli parlimen PR gagal menghadiri usul Bajet 2010 di Parlimen malam tadi. Akibatnya PR kalah dalam undian. Kalah tipis ke, tebal ke, kalah juga namanya.

Korang pergi mana waktu malam sampaikan takde masa nak pergi Parlimen disaat saat diperlukan? Bizy kerana ape? Suara rakyat di Parlimen sudah TIDAK PENTING lagi.

Ada juga yang tak hadir ke Parlimen kerana berada di luar negara. Cissss...alasan sengal. Yang korang nak jaga rakyat negara mana???

nota: Kita tunggu nama nama orang hilang ni. Minda gostan.

Friday, December 11, 2009

TM tembel

Selepas 219jam dari aduan pertama ke bahagian kerosakan TM, talian telefon rumah dan internet aku pulih. Pun begitu, internet lembab macam siput babi. (sorilah siput, kau juga jadi mangsa perumpamaan bangsa manusia!!)

Kerja tukar kabel dan pembaikan yang kulihat cuma ambil masa 1 jam dalam jarak 200 meter.

Sikit punya autalah TM, kerja tak sampai sejam bikin aku tunggu sampai 219 jam.
KASI POTONG TM

p/s: tembel adalah bahasa jawa yang sama erti dengan LEMBAB.(bukan basah lembap)

Thursday, December 10, 2009

tipis kemungkinan



Seminggu aku nunggu telekom malaysia repair line telefon dan streamyx kat rumah. Mula buat aduan kat 100 pada hari tengahari khamis 3/12/2009 sampai hari ni 10/12/2009 takde perkembangan.

Bila aduan dibuat, dorang janji akan pulih dalam 24jam. Selepas 24jam aku telefon lagi, dorang janji lagi 24jam. Begitulah seterusnya sampai hari yang ke5 @ 120jam, dorang beritahu ada kerosakan kabel bawah tanah. Perrrrrggghh...Ape punya sengallah sampai 5 hari baru tahu kabel problem. Merintis Kemungkinan lah katakan!
Kemudian dorang janji akan siap sepenuhnya dan pulih pada 9/12/2009.

Aku tanya dorang kat mana kerja pembaikan yang dimaksudkan supaya aku boleh tolong tarik kabel sekali. Kalu sehari tarik kabel sejauh 1 kilometer, seminggu sudah sampai kat rumah aku.

Pagi ni aku telefon terus kat pengurus kawasan dan dia janji lagi akan pastikan talian pulih hari juga tapi nak tanya kontraktor dulu.
Pulamak...kontraktor lagi power dari pengurus kawasan.

WOooooittt.. berapa punya lama nak tunggu daaaaaaaaaaaaaaaah............


Aku dah teringat iklan SUDAH POTONG?!!!!!!

Monday, December 7, 2009

Bangkai lemas

Che Det kata UMNO ni dah busuk sampai ke usus.

TGNA pulak kata UMNO dah makin lemas.

Pendekkan cerita, kalu mati tak payah talqin dan kuburkan.

Bior boya ngap je. Itu pun kalu boya ada selera kat 'bangkai' jenis ni.

p/s : gua tumpang gelak
biasanya mati lemas dalam air
zaman ni mati lemas dalam karung guni

Wednesday, December 2, 2009

DEMO PENGECUT

DEMO DESAK TGNA TARIK BALIK DOA

HA HA HA HA HAAAAAAAAAAA

DOA DAH SAMPAI ARASY KE TUJUH NAK DESAK KASI KENSEL

HA HA HA HA HAAAAAAAAAAAA

PUAK MANGKOK BERAYUN JADI KELAM KABUT SEBAB YAKIN DOA TGNA MAKBUL
OOooooooiiii........suruhlah piem doa pulak. Awat tak konpiden ?!!

Saturday, November 21, 2009

nike sialan

Tulisan 'ALLAH' pada kasut NIKE
JOM BOIKOT NIKE


Monday, November 16, 2009

Korban



Ada lagi surat pekeliling berkepala Hadhari? Bukankah dah pupus seperti 'Din Ilahi' dizaman Kublai Khan?
Peeeegggggh !!

Friday, November 13, 2009

TUMBANG


Billboard di Bulatan Lapangan Terbang Sultan Azlan Shah Subang telah runtuh pada petang 12/11/2009 ketika hujan lebat.

Kontraktor mana pulak akan dapat WANG BESAR, WANG BESAR!!

Runtuh 1Malaysia

Saturday, November 7, 2009

Misi

Kalu ada sape nak ikut gua pegi Peranchis bolehlah korang kemas kain baju cepat2 sebab gua ada misi mencari kotak yang tertinggal dalam bot keluarga Kuwait.
Misi susulan ni adalah lanjutan dari lawatan resmi kepala negara Malaysia ke Peranchis. Korang boleh baca kat sini.atau di sini

Kejayaan  mendapatkan kotak misteri akan menjulang nama negara dipersada antarabangsa sebagai rakyat Malaysia yang jujur dan akan diberi wang ehsan jutaan ringgit. Bole lah kita dermakan kepada fakir miskin dan anak2 yatim......! Ape bukan begitu Bik Mama? Nak karaoke sikit dengan duit tu bole jugak,kan?

Apa pun terima kasih tak terhingga kepada Putera Saud. Cubalah intai intai kat sini tentang Dinasti Saudi

Jangan marah.....

OOoooopp... sebelum lupa, tarikh penerbangan balik ke Malaysia akan kita tunggu AirAsia atau Firefly buka laluan baru ke Peranchis. ( boleh tak buat tambang murah ke Mekah/ Madinah?)

Monday, October 26, 2009

JUMAAT SATU RAKA`AT

Semua lelaki yang mengaku Islam kena pergi ke masjid pada hari Jumaat untuk menunaikan solat fardhu seminggu sekali. Solat Jumaat ni tak boleh buat sorang sorang walaupun kita pandai baca khutbah sendiri. Tak sah,yob !! Kena ada 40 orang atau lebih baru boleh ON, kalau tak cukup sorang pun kena CANCEL. Tak cukup syarat. Antara syaratnya mestilah sekurang kurangnya 40 orang.

Di Kuala Lumpur ni kalau solat jumaat sampai tak cukup tempat. Melimpah ruah. Ramai juga yang datang lambat ke masjid sehingga tak sempat nak dengar khutbah. Maklumlah orang KL selalu sibuk.

Ni nak cerita sikit pasal makmum masbuk. Sesampai masjid, imam da selesai baca fateha rakaat ke2. Mujurlah sempat rukuk bersama tok imam, kalu tak tentu tak dapat satu rakaat pun. Selesai tok imam beri salam, mamat sorang ni pun sambung solat lagi satu rakaat. Solat jumaat kan ke 2 raka`at je?
Aku rasa macam nak lempang je mamat semak tu bila aku tanya dia kenapa tak tambah lagi 3 rakaat, bukan 1 rakaat.
Dia tetap pertahankan hujah boudeux yang mengatakan solat jumaat 2 rakaat je tak kira apa mazhab atau parti.
Aku tahulah mamat tu lepasan universiti yang ada nama islam , tapi jurusan sains politik.

Aku tetap kata dia kena buat solat zohor sebab tak sah solat jumaat tu...
Last sekali aku tanya dia boleh ke solat jumaat sorang sorang? Dia pun jawab tak boleh! Da tahu tak bole nape solat jumaat satu rakaat ikut imam, lagi satu rakaat buat sorang2?

A`aaah lah kan!!!!!Okey2,aku buat zohor jelah!
Ingat, lain kali kalu missed 1 tambah 3, kalu missed 2, ganti 4.
Solat jumaat je, jangan kau buat pada solat subuh pulak!!!!??!!!! aku pun blah.


SYARAT WAJIB SOLAT JUMAAT

1. Muslim
2. Berakal
3. Baligh
4. Sihat tubuh badan
5. Mastautin atau bermukim
6. Merdeka

SYARAT SAH SOLAT JUMAAT
1. Dikerjakan dalam waktu zohor
2. Dikerjakan di suatu tempat atau binaan tertentu seperti masjid
3. Perlu dikerjakan secara berjamaah sekurang kurangnya 40 orang
4. Didahului dengan 2 khutbah.
5. Tidak boleh lebih dari satu solat juma`at

Saturday, October 24, 2009

MERAPU

Nak muktamar khas ke tidak? Nak ke taknak..?? Nak taknak?
Masalah pemimpin yang kecamuk. Ahli dan penyokong ada yang nak cabut lari gara2 pemimpin kalut.



Gambar ini takde kena mengena dengan PAS.
Mamat yang pakai t-shirt ni aku jumpa kat tanah perkuburan Islam. Berbuih buih tok imam baca talqin bagi peringatan kepada yang hidup dan yang mati, tapi dia tak rasa apepe kesalahan pada tulisan t-shirtnye. Hentam saje la Labu.......Memang ngok!!

Sunday, October 18, 2009

OKTOBER BULAN BAHASA


Jangan lupa bulan Oktober telah diisytiharkan BULAN BAHASA. Pandai pandailah berbahasa.

Thursday, October 15, 2009

takde otak


Wanita UMNO tak boleh berfikir sejak 52 tahun dahulu. Hahahahaaaaa...BARU PERASAN.

Friday, October 9, 2009

Bangang Pinang

Peristiwa Bangang Teknikal





Teknikal Kritikal



perhatian: Setan2 Teknikal sedang berkeliaran di Bagan Pinang untuk pertahankan kerusi kayu.

Tuesday, October 6, 2009

Barang Hangat


Dengan bermodalkan beberapa hinggit, anda boleh mendapatkan 'barang' diatas dari farmasi berdekatan.
Gua da pakai ini 'barang' bertahun lamanya tapi tak sangka dengan harga tak sampai RM30, boleh menyebabkan anda popular satu malaya.
Doktor telah menasihatkan gua untuk memakainya selepas terlibat dalam kemalangan jalan raya. Masih gua ingat lagi gua terjatuh dari 'superbike' pada kelajuan 160km/j. (tunjuk power motor Itali,.. konon!!!). AlhamduliLlah takde patahgiok !!
Tapi tak sangka lak di Bagan Pinang,ada mamat sorang ni kena gosok bahu bole tergeliat tengkok. Ini lebih lawak dari kartoon spongebob!!!
Jadi gua nasihatkan pada semua yang bertitle Datuk/Tan Sri/Tun, jika nak berkempen kat Bagan Pinang, bawak2lah spare 'barang' ini untuk tujuan kecemasan. Cuba elakkan menepuk bahu sambil bersalaman dengan pengundi. NANTI KENA SAMPUK!!

Ahli/ penyokong PR tidak digalakkan memakai 'barang' ini semasa berkempen, elakkan tuduhan menghina individu tertentu. BARANG KAWALAN YANG AKAN DIPATENKAN hahahaahaaa........lawak bewok

Saturday, October 3, 2009

putera kena bedal

Gua tak caya mamak tu kena tumbuk bertubi tubi tak kurang 20 kali dan disepak terajang sewaktu hari penamaan calon Bagan Pinang. Kalu 'undertaker' kena macam tu pun dah rebah, tapi mamak tu lebih hebat dari para penggusti.
Berita TV siap fokus belakang kepalanya konon kena belasah, tapi gua tak nampak pun mamak tu ada tengkok.

Ehh.. mana satu tengkok dia?? Kalu ada leher tentu ada tengkok !!!!

TAKDE LEHER TAKDE TENGKOK TU APE YEE?

Aziz mamak lu tak payah minta simpati pengundi Bagan Pinang.

Samseng Kg Dusun tak gertak pelanggan dengan pistol!!!

Tuesday, September 29, 2009

BAGAN PINANG: BERITA GEMPAR

FATWA BARU

Kepada perasuah yang ingin membersihkan kesalahannya tidak perlu meminta ampun atau bertaubat, memadailah dengan menjalani hukuman gantung keahlian UMNO atau mana mana komponan parti BN untuk beberapa bulan atau tahun.

Sekira ada sesiapa yang akan didakwa oleh mahkamah sivil atas tuduhan rasuah, sila nyatakan keahlian UMNO anda supaya kes anda boleh dipindah ke Jawatankuasa Disiplin UMNO.

Untuk keterangan lanjut, sila hubungi :
Tan Sri Isa Samad, Lokasi: PeeDee

TERBUKTI BERKESAN

Monday, September 28, 2009

rasa macam kena lempang

Cabaran prokatak supaya TGNA meletakkan jawatan MB Kelantan telah dijawab oleh TGNA dengan sinis sekali. `Tua apa salahnya,kalau muda hanya sampah apa guna?

Huahuahuaahua. Ketawa berguling guling.

Saturday, September 26, 2009

wakil negara

Pesta arak  akan berlangsung di Munich, Jerman beberapa minggu lagi. Sebagai merealisasikan slogan 1Malaysia oleh Piem Najib, gua  ingin mencadangkan 1Malaysia menghantar wakil negara pada festa tersebut sebagai salah satu cara menarik pelancong asing ke 1Malaysia disamping menimba pengalaman baru dari negara luar.

DAN ANTARA CALON CALONNYA ADALAH :



p/s : gua tak nak sebut nama diorang tu sebab bimbang silap orang pulak, macam si korekkorek tu... nampak macam saya, suara pun macam saya tapi itu bukan saya ...!!!

Thursday, September 17, 2009

UGUT BUNUH

`Rasul Melayu' mendakwa kerap menyembunyikan diri sehingga menyukarkan penguatkuasa Jais menghadapkan beliau ke mahkamah adalah kerana bimbang dengan UGUTAN BUNUH terhadapnya.

Terbaru, anak toyol yang menjadi ketua penyapu pulak membuat aduan kepada polis mendakwa menerima surat UGUTAN BUNUH.

HA HA HA HA...DUA ORANG NI MEMANG TAKUT MATI...

KALAU RASUL MELAYU MATI NAK KUBUR KAT MANE?

KALU TOYOL MATI JADI APE?

Tuesday, September 8, 2009

Lembusaurus?

Apakah pertemuan Menteri Dalam Negeri dengan pendemo kepala lembu yang mendakwa mewakili penduduk Seksyen 23 Shah Alam telah menghasilkan peristiwa kurang ajar terhadap MB Khalid, YB Khalid dan YB Roziah??
Apakah mereka bertindak demikian setelah mendapat restu dan akujanji perlindungan dari Menteri berkenaan?
Lu fikirlah sendiri...

Sunday, September 6, 2009

Lembu naik kepala

Majlis Dialog yang goblog
Budak jantan yang berambut panjang kat atas tu namanya Shamsul Anuar,setahu aku mamat ni geng (Datuk) Aziz mamak (putera umno yang mendarat atas ais tu...)
Aku malas nak cakap pasal dia ni..

Saturday, September 5, 2009

2009 tahun Raya

aku rasa dalam tahun 2009 ni banyak sangat kita menyambut Raya.Hampir setiap bulan ada Pilihan RAYA Kecil.Yang paling pasti kita akan menyambut Hari Raya dan selepas tu pilihanRAYA Kecil Bagan Pinang N9. Lepas ni mungkin ada lagi Pilihan Raya Kecil kat mane2 lagi..!!! Adun tempat aku bila nak berangkat ke alam barzarkh?? Ada harapan nak jadi ANAK EMAS UBN, Jambatan Baru,korek korek korekkorek............. Piiirrraaaaaaaaaaaaaah.

Satu pesanan ihklas aku kepada penduduk N9, AWASI LEMBU LEMBU ANDA SEBAB GENG KEPALA LEMBU AKAN TURUN KE P.D. Jangan sampai lembu anda takde kepala semasa dalam kandang.

ck: air laut bertambah masin kek pokan pot diksen.

Wednesday, September 2, 2009

topi merah

Ini kat mane ye? FRU da terpacak.
Ada orang pakai songkok nak bawak kepala lembu berdarah?
Oooooh, kat Perak la bro...nak bersidang!!

hampeh !!!!

Tuesday, September 1, 2009

Najib-jalan2 cari makan

Piem 1Malaysia akan berbuka posa dan bertarawih di Masjid Al Hikmah, Batu 20 Kuang, pada malam ini dalam acara LAWATAN ke Neg. SELANGOR  yang amat di idamkan untuk ditawan kembali.

Cuaca sedih telah menyelubumgi langit Kuang sejak jam 7 pagi tadi apabila hujan telah turun tanpa henti sehingga berita ini ditulis.

Yang paling mengherankan, hanya bendera UMNO dan  bendera  Selangor yang dikibarkan sepanjang jalan ke Kuang. Belum ternampak lagi bendera parti komponen yang lain turut menyambut kedatangannya Piem 1Malaysia. Mungkin buka posa ni untuk ahli Umno saje. MCA dan MIC tak bole makan sama sebab dorang tak posa.

Kalu turun hujan ribut petang ni kat Kuang aku kira dia datang bawak Tuya sekali selain Bik Mama.
 Makan ayak la.....

YB Toh jangan lupa kasi gosok lu punya batu cincin , kot nanti bole jadi MB Selangor!!

Sunday, August 30, 2009

kencing lagi


Mulai 1 Sept. 2009 harga petrol RON 97 dijual pada harga RM2.00 seliter berbanding RM1.80 seliter sebelumnya. Untuk enjin kenderaan yang tidak memerlukan RON 97 bolehlah menggunakan RON 95 yang lebih rendah kualitinya tetapi dijual pada harga RM1.75 seliter.

Rakyat didahulukan ( sila baca DIBODOHKAN) untuk menanggung segala kenaikan termasuk pelbagai barangan keperluan harian yang turut naik berikutan penambahan kos pengangkutan. Keuntungan PETRONAS diutamakan.

cucu kwantung: baju seluar gua dah habis basah lencun kena kencing dgn Piem 1Malaysia.

Wednesday, August 26, 2009

nak raya lagi

Aku dah mula dapat ucapan Hari Raya dari rakan dan taulan walaupun belum seminggu posa.
Tapi yang satu ni aku rasa nak kongsi dengan pembaca sekelian terutama kepada ubn yang berjaya mengekal kekalahan dalam 7 PRK berturut2.

Salam buat Dato', Datin, YB, Tuan, Puan, Sdra/i, kawan2 dan yang sewaktu dengannya.

"SALAM LEBARAN 1430 H"
Nyimpen jenang nang jero tin,
arek digowo mareng suro,
keluputan kulo lahir batin,
salah silap njalok ngapuro.

Bocah cilik mangan sego,
sego dipangan karo gulo,
wes suwi orak ngomong jowo,
dino royo njalok ngapuro.

buko poso lawuh'e gereh,
njegor sunge dicaplok boyo,
keluputanku sing akeh akeh,
kito 0-0 lah yo?

p/s : kalu ada sape yang pandai bahasa kat atas tu tolong `translate' utk gwe, tak paham la bro...
apapun terima kasih Ejam Motor yang hantar sms ni

Monday, August 24, 2009

rotan syariah

Hukuman rotan terhadap model sambilan ditangguhkan dengan alasan untuk menjaga kesucian Ramadhan. Demikian arahan dari Pejabat Peguam Negara.

Apakah ini bererti menjalankan hukuman tersebut sebagai mencemari Ramadhan?
Bagaimana pula dengan tahanan ISA yang tidak dibicarakan.
Kenapa tidak dibebaskan dibulan Ramadhan?
Adakah ini menunjukkan penahanannya adalah satu TINDAKAN SUCI?

alim taikucing!!!!!

MITOS DAN PENIPUAN




TUJUH MITOS TUJUH PENIPUAN


Mitos ialah naratif yang dibuat bertujuan untuk memesongkan hakikat.

Contoh mitos : Raja di katakan jelmaan tuhan. Ini adalah mitos bertujuan untuk membodohkan kaum tani agar mereka memberikan tanaman mereka pada satu kumpulan manusia yang malas bekerja. Mitos ini berpanjangan dan ditokok tambah lepas satu – satu lagi ditambah. Hakikatnya mitos raja dari muntah lembu atau raja jelmaan tuhan bertujuan untuk menipu. Walhal antara raja dengan sesiapa sahaja tidak ada bezanya. Yang melahirkan perbezaan hanyalah mitos.

Contoh mitos : Pokok itu berhantu. Pokok itu wujud dan dapat dilihat dan dibuktikan. Tetapi hantu itu tidak wujud. Mitos hantu diwujudkan untuk menakut-nakut. Apabila kita takut maka kita akan mencari perlindungan. Peranan untuk melindungi kita dari hantu ialah bomoh dan dukun. Akhirnya kita tunduk pada kuasa bomoh dan dukun.

Mitos diwujudkan untuk tujuan baik dan tujuan jahat. Jangan pergi di dalam gua ini ada hantu - adalah nasehat yang bersalurkan penakutan. Nasehat ini baiak kerana cuba menjaga keselamatan. Ianya juga tidak baiak kerana asasnya satu pembohongan.

Hari ini mitos masih cuba di wujudkan – tetapi agak susah. Dengan kemajuan ilmu tidak ramai yang akan mempercayai mitos-mitos baru yang hendak direka. Mitos seperti angkasawan Neil Armstrong turun ke bulan terdengar suara azan. Atau mitos Bruce Lee mati kerana bersilat dengan Dicky Zulkarnain – semua ini cuba disebarkan untuk menjadi bahan lawak jenaka.

Tujuan asal mitos ialah untuk membodohkan dalam masa yang sama menakut-nakutkan orang ramai. Kalau Raja Jepun berasal Tuhan maka diharapkan rakyat Jepun akan tunduk – walhal kalau Raja Jepun ini makan petai – kencing dia tetap haring. Kalau Prince Charles tercirit baunya tetap busuk.

Lawan mitos ialah fakta. Fakta dapat dibuktikan melalui pengkajian. Ilmu pengetahuan manusia datang dari fakta dan pemikiran manusia. Semua ilmu dalam dunia ini berpunca dari tiga sumber. Pertama : Pengumpulan pengalamnan. Kedua: Kaji selidik. Ketiga : Ujian dalam bilik makmal.

Mitos ini akan pecah jika kita berfikir secara rasional. Kajian ilmiah akan dapat membuktikan sama ada ianya mitos atau fakta. Jika sesutu masih dalam kajian dan belum dapat dibuktikan betul atau slah maka ianya masih di tahap teori. Satu ketika dahulu Letupan Besar/ Bing Bang hanya satu teori – hari ini telah diterima sebagai fakta. Teori menjadi fakta apabila kajian dapat dibuktikan teori ini.

Ilmu pengetahuan adalah pengumpulan pengalaman manusia dari satu zaman ke satu zaman. Buruk atau baik pengalaman ini akan menjadi panduan. Panduan ini adalah ilmu pengetahuan. Ada ilmu pengetahuan yang turun dari mulut ke mulut. Ada yang dibukukan.

Dalam negara kita ada beberapa mitos yang disebarkan. Pada ketika mitos ini disebarkan ramai warga negara kita belum bersekolah. Maka mitos ini di terima bulat-bulat. Penyebaran mitos ini memang bertujuan untuk membodohkan kita semua. Tetapi dengan adanya internet kita dapat memecahkan mitos-mitos ini melaui pengkajian berdasarkan fakta-fakta..


MITOS PERTAMA:

Hari Malaysia bukan pada 31 Ogos tetapi 16 September. BOHONG. Sabah , Serawak, Singapura dan Pesekutuan Tanah Melayu menjadi Persekutuan Malaysia pada 16 September 1963. Singapura meninggalkan Malaysia pada 9 Ogos 1965. Tidak percaya sila tanya orang Sabah dan Serawak.

MITOS KE DUA :

Merdeka dimulakan oleh United Malays National Organisation. BOHONG. Parti yang awal memperjuangan dan melaugkan slogan MERDEKA ialah Kesatuan Melayu Muda di tubuh pada 1938. United Malays National Organisation belum wujud lagi. Apabila wujud slogan United Malays National Organisation ialah HIDUP MELAYU dan bukan MERDEKA !

MITOS KE TIGA :

Kemerdekaan didapati tanpa tumpah darah. BOHONG. Parti Komunis Malaya, Angkatan Pemuda Insap, Anakatan Wanita Sedar, Hisbul Musliman, Peta, Malayan Democtaric Union, KMM dan ribuan warga telah bangun mengangkat senjata – pada mulanya melawan Jepun – kemudian melawan British. Tanpa angkat senjata British tidak akan undur.

MITOS KE EMPAT :

Lagu Negara-Ku dikatakan lagu kebangsaan kita. BOHONG. Lagi ini bukan ciptaan warga Tanah Melayu. Peciptanya orang Peranchis bernama Pierre Jean de Beranger (1780-1857) Nama asal ialah Memula Moon. Bertukar menjadi Terang Bulan. Di zaman Konfrontasi - Radio Repuklik Indonesia memainkan lagu ini untuk mengejek Tunku yang dianggap budak suruhan British. Dari Terang Bulan menjadi Negara-ku.

MITOS KE LIMA :

Bendera Jalur Gemilang – namanya baru 5 tahun. Ini adalah tiruan bulat bulat dari bendera Amerika Syarikat yang bernama Star Spangled –Banner, Stars and Stripes dan Old Glory. Nama jalur gemilang pun di ciplak dari nama bendera Amerika. Buktinya : lihat Jalur Gemilang tidak ada motif Nusantara/Melayu – warna merah dan puteh adalah motif Nusantara - merah darah rakyat - puteh hati rakyat.Motif Nusantara ini wujud dalam bendera Singapura dan Indonesia.

MITOS KE ENAM :

Wujud perpaduan Melayu. BOHONG. Tidak ada perpaduan Melayu. Tidak pernah terjadi perpadun Melayu semenjak konsep Melayu itu wujud. Tidak mungkin adanya perpaduan Melayu seperti mustahilnya lahir perpaduan China, perpaduan Arab, perpaduan Itali , perpaduan India.

Mito perpaduan Melayu bergerak dengan menakut-nakutkan orang Melayu dari di’telan’ oleh China dan India. Apabila Melayu jadi takut maka akan datang pembantu. Seperti mitos pokok ada hantu. Orang kampong takut pada hantu lalu memanggil bomoh untuk menghalau hantu. Ini cara klasik mitos bergerak. Takut-takut orang ramai. Apabila orang ramai takut maka mereka akan mencari perlindungan. Maka muncul United Malays National Organisation menjadi perlindung walhal yang menimbulkan kerena gerombolan ini.

MITOS KE TUJUH:

Malaysia negara unik. BOHONG. Mitos ini disebarkan untuk membodohkan rakyat negara ini yang malas membaca dan hanya suka mendengar. Mitos ini bertujun untuk menunjukkan hanya gerombolan United Malays National Organisation sahaja yang dapat memerintah kerana Malaysia unik.

Hakikatnya Malaysia tidak unik – bukan Malaysia sahaja dalam dunia ini yang berbilang kaum , yang berbilang bahasa, pelbagai agama dan budaya. Tidak ada negara yang monolith dalam dunia ini – semua ada kepelbagian. Setiap negara dalam dunia ini ada kepelbagaian.

TEKNOLOJI PECAHKAN MITOS

Lihatlah betapa teknoloji dan ilmu pengetahuan telah memecahkan mitos-mitos ini. Betapa internet telah membolehkan kita bersama-sama mencari fakta dan menilai dokumen sejarah.

Kalau dulu kita tidak tahu asal usul lagu Negara-ku – hari ini gambar dan riwayat hidup pembuat lagi ini kita kenali. Kalau dulu ada yang menerima mitos tentang kemedekaan dicapai tanpa tumpah darah. Hari ini mitos ini telah terbarai pecah. Dokument-dokumen sejarah semuanya boleh kita baca melaui internet.

Kemajuan manusia akan terus memecahkan mitos mitos yang lapuk dan berkarat ini. Teknoloji akan membebaskan manusia dari di perangkap dan di belenggu oleh mitos-mitos. Tanpa mitos manusia akan jadi berani. Insan yang berani bebas adalah insan yang berfikir. Manusia yang berfikir tidak akan tunduk kepada sesipa kecuali fikrahnya yang rasional. (TT)

ihsan : bro hisham tukar tiub

Sunday, August 23, 2009

H1N1 + H5N1

Virus selsema babi (H1N1) telah ditemui bermesraan dengan virus selsema burung (H5N1).

Gabungan virus selsema manusia, selsema babi dan selsema burung telah membuka lembaran baru dalam epidemik global.

Menteri Kesihatan Leow TIONG Lai kena berwaspada; boleh jangkiti `Tiong Man', `Cicak Man', `Kluang Man' dan juga `Spider Man'.

Toyol Man! Mana lu mau lari??

Thursday, August 13, 2009

nasib babi

Ada kelainan pendekatan Kementerian Kesihatan dalam menangani selsema burung dan selsema babi. Sewaktu selsema burung melanda di Paya Jaras, Sg Buloh, kementerian mengarahkan supaya semua burung dan unggas di Paya Jaras dimusnahkan. Bila selsema babi meragut puluhan nyawa, babi terus bersenang lenang dalam kandang. Nasib babi lebih baik dari ayam itik. Babi....lu memang kebal !!!!

Wednesday, August 12, 2009

AWAS

Sumber:http://cupingmerah.blogspot.com/

Ada pihak tertentu cuba menggunakan DSAI sebagai penganjur penyebaran agama Kristian.Ini adalah cara terbaru mereka yang berniat jahat terhadap DSAI.

Mereka ini menggunakan nama DSAI sebagai penyokong kepada orang melayu yang ingin memeluk agama kristian.Mereka akan mencari mangsa terutama orang melayu yang menyokong Pakatan Rakyat.

Perkara ini berlaku pada diri aku sendiri,apabila aku didatangi seorang kenalan yang menamakan diri dengan gelaran "cahayanusantara"melalui chatroll,dia meminta aku menukar agamaku dengan alasan sudah ramai orang melayu memeluk agama kristian dan didokong oleh DSAI.Dia meminta alamatku untuk datang kerumah dan membawa ke gereja bagi mendengar ucapan Padri.

Adakah ini cara terbaru untuk memburukkan nama DSAI?
Kalau perkara ini betul,aku berharap penyokong-penyokong Pakatan Rakyat bertindak lebih awal bagi menghalang fitnah ini semakin besar.

Ingat!! Dalam keadaan terdesak ini mereka akan lakukan apa saja untuk menjatuhkan pakatan rakyat.

-Sebarkan berita ini kat blog korang- (sumber dari ijoks2009)

Monday, August 10, 2009

suara dari kepala lutut

malaysiakini: isu arak umno s'gor kata PAS `baru bangun dari tidur'

Bila Ketua Penerangan UMNO Selangor buka mulut, tentu ramai yang terkentut.
Tak pasti pulak samada ini pandangan mewakili warga Kuang. Gua rasa ini fikiran budak lepasan SPM.

Wednesday, August 5, 2009

skodeng


Cuba perhatikan betul2.
PM Najib paling seronok tengok kambing tengah `memanjat'. Mamat sebelah dia pulak tu siap tunjuk jari itu `barang' cukup tegak. huahuahuahuaaaaaaaaaaa...
Mungkin kambing pun nak perli kat manusia yang bernama piem.

Monday, August 3, 2009

peranan PDRM


Gambar2 ni bukan di Gaza tapi di 1Malaysia.
Bila ada perhimpunan aman dihuru-harakan ,bila huru hara ada upaya di amankan?

pemuda berjiwa kental!! Nah, ambik kau..

Sunday, August 2, 2009

Hikayat Raja Nongchik



Datuk Raja Nongchik mendakwa PENIAGA JALAN TAR RUGI RM100j - RM200j AKIBAT DEMO ANTI ISA.
Ini belum lagi melibatkan kos bahan api 2 heli yang berlegar2, elaun lebih masa anggota dan blah,blah,blaa......lagi.
Jumlah tersebut akan diperincikan lagi.

ck: mana banyak kalau dibandingkan dengan komisyen beli kapal

Saturday, August 1, 2009

Memang Sabtu

Ketua Polis Kuala Lumpur Dato Mohamad Sabtu Osman menyambut `kesabtuannya' dengan menjadikan Bandaraya Kuala Lumpur sebagai lapang sasar menembak gas pemedih mata terhadap penyokong GMI dan orang awam petang tadi (Sabtu 1 Ogos). Pasar malam Jln TAR pun jadi sasaran .

JAS tolong komen tahap udara Kuala Lumpur siang tadi.

JEREBU + GAS PEMEDIH MATA + H1N1 = ??

Lidah kontot bertambah kontot. FRU H1N1

Thursday, July 30, 2009

JUMPA DISINI


da berbulan aku tak dengar loceng `icecream' fru, tentu diorang tengah `polish' kasi kilat.
SEMUA DIJEMPUT HADIR kecuali FRU

Tuesday, July 21, 2009

Kes Teoh


DAH DIKEBUMIKAN TERUS JADI 60% SELESAI. LAGI 40% ENTAH BILA PULAK.

ONG TEE KIAT DAH SELESAI SIASATAN PKFZ TAPI SAMPAI SEKARANG TAK BERANI UMUM.

YANG DIKIRA SELESAI TU MACAMANA? RAKYAT NAK TAHU APA KEPUTUSAN SIASATAN.

JANGAN BUAT SENYAP. SPRM( aku ngeri nak sebut)SIASAT POLIS, POLIS SIASAT SPRM. (dua kali ngeri)

Sunday, July 19, 2009

Rosmah Bertawaf


Semuga kekal bertudung . Jangan anggap tudung `pesen' kat Mekah....!

melayu

DMDI dunia melayu dunia islam. Puak ni selalu 'claim' melayu adalah islam. itu pasal timbul Rasul Melayu.
melayu ni sedang 'memelayukan' TOTO???
Ada seorang jawa bagitau 'orang melayu' tu bermakna orang yang lari. betul ke...??

Wednesday, July 15, 2009

Apa kaitan hadis dan H1N1




Masih aku teringat waktu sekolah ada di ajar sebuah hadis Nabi SAW:

" Tiada jangkitan pada penyakit BERJANGKIT, tiada sempena sial/kecelakaan pada burung hantu, tetapi hendaklah kamu lari penyakit kusta sebagaimana kamu lari dari dikejar harimau".

Korang rasa hadis ni takde kena mengena dengan penyakit H1N1?? Sekiranya ada, nape para ulamak tak sebut bila timbul isu penyakit berjangkit??
Aku tetap yakin pada Hadis Nabi SAW.

#super hero kat siam pun takut selsema babi. diorang memang takde power pun!!!

Tuesday, July 14, 2009

MANEK URAI

SOHIH CALON PAS FAUZI B. ABDULLAH MENEWASKAN CALON BN TUAN AZIZ TUAN MAT DENGAN MAJORITI SEBANYAK 65 UNDI

EEeeeeehhhh MENANG LAGI..............!!!! PENIAGA IKAN TEWASKAN CEO KESEDAR??
TAK PAYAH GUNA HELIKOPTER PUN BOLE MENANG...!! BN BARU MENANG SATU BATANG . BATANG AI LAaaaaaaa.

Monday, July 13, 2009

yaaaaahooooooooo.....esok cuti !!!!

MB Kelantan TGNA Nik Aziz NIk Mat MENGISYTIHARKAN CUTI UMUM pada 14hb Julai 2009 (Selasa) sempena hari pembuangan undi PRK MANEK URAI.
SELAMAT MENGUNDI KEPADA SEMUA WARGA MANEK URAI

Terima kasih TGNA.

Tapi aku tak boleh cuti dan mengundi sebab aku bukan rakyat Kelantan yang mengundi di Manek Urai. Huahuahua ... baru aku perasan...

Perbetul Arah Kiblat Khamis Ini


TAWAU: Umat Islam di Malaysia boleh menyemak kedudukan arah kiblat dari kediaman, atau lebih tepat dari ruang solat masing-masing, pada Khamis ini jam 5.28 petang.

Timbalan Pengarah Institut Latihan Islam Malaysia (ILIM) Omar Said berkata arah kiblat boleh disemak pada hari dan masa berkenaan dengan berasaskan cara tradisional iaitu dengan melihat arah matahari tenggelam.

Katanya pada hari dan masa itu kedudukan matahari berada betul-betul di atas Kaabah di Makkah yang menjadi kiblat umat Islam.

"Kealpaan umat Islam menentukan arah kiblat dengan tepat boleh menyebabkan arah kiblat mereka tersasar sehingga beberapa kilometer jauhnya," katanya ketika berucap merasmikan kursus lanjutan Falak (Qiblat) peringkat negeri di sini hari ini

(copy paste dari MyMetro)

tanda tanda nak mati

(gambar hiasan : pusara bonda tercinta)



TANDA 100 hari SEBELUM hari mati.

Ini adalah tanda pertama dari Allah SWT kepada hambanya dan hanya akan disedari oleh mereka mereka yang dikehendakinya. Walaubagaimana pun semua orang Islam akan mendapat tanda ini cuma samada mereka sedar atau tidak sahaja. Tanda ini akan berlaku lazimnya selepas waktu Asar. Seluruh tubuh iaitu dari hujung rambut sehingga ke hujung kaki akan mengalami getaran atau seakan-akan mengigil. Contohnya seperti daging lembu yang baru disembelih dimana jika diperhatikan dengan teliti kita akan mendapati daging tersebut seakan-akan bergetar. Tanda ini rasanya lazat dan bagi mereka sedar dan berdetik di hati bahawa mungkin ini adalah tanda mati maka getaran ini akan berhenti dan hilang setelah kita sedar akan kehadiran tanda ini. Bagi mereka yang tidak diberi kesedaran atau mereka yang hanyut dengan kenikmatan tanpa memikirkan soal kematian , tanda ini akan lenyap begitu sahaja tanpa sebarang munafaat. Bagi yang sedar dengan kehadiran tanda ini maka ini adalah peluang terbaik untuk memunafaatkan masa yang ada untuk mempersiapkan diri dengan amalan dan urusan yang akan dibawa atau ditinggalkan sesudah mati.

TANDA 40 hari SEBELUM hari mati

Tanda ini juga akan berlaku sesudah waktu Asar. Bahagian pusat kita akan berdenyut-denyut. Pada ketika ini daun yang tertulis nama kita akan gugur dari pokok yang letaknya di atas Arash Allah SWT. Maka malaikatmaut akan mengambil daun tersebut dan mula membuat persediaannya ke atas kita antaranya ialah ia akan mula mengikuti kita sepanjang masa. Akan terjadi malaikatmaut ini akan memperlihatkan wajahnya sekilas lalu dan jika ini terjadi, mereka yang terpilih ini akan merasakan seakan-akan bingung seketika. Adapun malaikatmaut ini wujudnya cuma seorang tetapi kuasanya untuk mencabut nyawa adalah bersamaan dengan jumlah nyawa yang akan dicabutnya.

TANDA 7 hari

Adapun tanda ini akan diberikan hanya kepada mereka yang diuji dengan musibah kesakitan di mana orang sakit yang tidak makan secara tiba-tiba ianya berselera untuk makan.

TANDA 3 hari

Pada ketika ini akan terasa denyutan di bahagian tengah dahi kita iaitu diantara dahi kanan dan kiri.Jika tanda ini dapat dikesan maka berpuasalah kita selepas itu supaya perut kita tidak mengandungi banyak najis dan ini akan memudahkan urusan orang yang akan memandikan kita nanti. Ketika ini juga mata hitam kita tidak akan bersinar lagi dan bagi orang yang sakit hidungnya akan perlahan-lahan jatuh dan ini dapat dikesan jika kita melihatnya dari bahagian sisi. Telinganya akan layu dimana bahagian hujungnya akan beransur-ansur masuk ke dalam. Telapak kakinya yang terlunjur akan perlahan-lahan jatuh ke depan dan sukar ditegakkan.

TANDA 1 hari

Akan berlaku sesudah waktu Asar di mana kita akan merasakan satu denyutan di sebelah belakang iaitu di kawasan ubun-ubun di mana ini menandakan kita tidak akan sempat untuk menemui waktu Asar eesokan harinya.

TANDA AKHIR

Akan berlaku keadaan di mana kita akan merasakan satu keadaan sejuk di bahagian pusat dan ianya akan turun ke pinggang dan seterusnya akan naik ke bahagian halkum. Ketika ini hendaklah kita terus mengucap kalimah syahadah dan berdiam diri dan menantikan kedatangan malaikatmaut untuk menjemput kita kembali kepada Allah SWT yang telah menghidupkan kita dan sekarang akan mematikan pula. WALLAHU 'ALAM

(copy dari: mag leftenan kolonel/tranungkite)

RAHSIA TERBONGKAR

Ada seorang pemuda Arab yang baru saja menyelesaikan bangku kuliahnya di Amerika. Pemuda ini adalah salah seorang yang diberi nikmat oleh Allah berupa pendidikan agama Islam bahkan dia mampu mendalaminya. Selain belajar, dia juga seorang jurudakwah Islam. Ketika berada di Amerika, dia berkenalan dengan salah seorang Nasrani. Hubungan mereka semakin akrab, dengan harapan semoga Allah s.w.t. memberinya hidayah masuk Islam.

Pada suatu hari mereka berdua berjalan-jalan di sebuah perkampungan di Amerika dan melintas dekat sebuah gereja yang terdapat di kampung tersebut. Temannya itu meminta agar dia turut masuk ke dalam gereja. Mula mula dia keberatan, namun kerana desakan akhirnya pemuda itu pun memenuhi permintaannya lalu ikut masuk ke dalam gereja dan duduk di salah satu bangku dengan hening, sebagaimana kebiasaan mereka.

Ketika paderi masuk, mereka serentak berdiri untuk memberikan penghormatan lantas kembali duduk. Di saat itu, si paderi agak terbeliak ketika melihat kepada para hadirin dan berkata, 'Di tengah kita ada seorang Muslim. Aku harap dia keluar dari sini.' Pemuda Arab itu tidak bergerak dari tempatnya. Paderi tersebut mengucapkan perkataan itu berkali-kali, namun dia tetap tidak bergerak dari tempatnya. Hingga akhirnya paderi itu berkata, 'Aku minta dia keluar dari sini dan aku menjamin keselamatannya.' Barulah pemuda ini beranjak keluar.

Di ambang pintu, pemuda bertanya kepada sang paderi, 'Bagaimana anda tahu bahawa saya seorang Muslim?'Paderi itu menjawab, 'Dari tanda yang terdapat di wajahmu.'

Kemudian dia beranjak hendak keluar. Namun, paderi ingin memanfaatkan kehadiran pemuda ini dengan mengajukan beberapa pertanyaan, tujuannya untuk memalukan pemuda tersebut dan sekaligus mengukuhkan agamanya. Pemuda Muslim itupun menerima tentangan debat tersebut.

Paderi berkata, 'Aku akan mengajukan kepada anda 22 pertanyaan dan anda harus menjawabnya dengan tepat. ' Si pemuda tersenyum dan berkata, 'Silakan!'

Sang paderi pun mulai bertanya, 'Sebutkan satu yang tiada duanya, dua yang tiada tiganya, tiga yang tiada empatnya, empat yang tiada limanya, lima yang tiada enamnya, enam yang tiada tujuhnya, tujuh yang tiada delapannya, delapan yang tiada sembilannya, sembilan yang tiada sepuluhnya, sesuatu yang tidak lebih dari sepuluh, sebelas yang tiada dua belasnya, dua belas yang tiada tiga belasnya, tiga belas yang tiada empat belasnya.'

'Sebutkan sesuatu yang dapat bernafas namun tidak mempunyai ruh! Apa yang dimaksud dengan kuburan berjalan membawa isinya? Siapakah yang berdusta namun masuk ke dalam surga? Sebutkan sesuatu yang diciptakan Allah namun Dia tidak menyukainya? Sebutkan sesuatu yang diciptakan Allah dengan tanpa ayah dan ibu!'

'Siapakah yang tercipta dari api, siapakah yang diazab dengan api dan siapakah yang terpelihara dari api? Siapakah yang tercipta dari batu, siapakah yang diazab dengan batu dan siapakah yang terpelihara dari batu?'

'Sebutkan sesuatu yang diciptakan Allah dan dianggap besar! Pohon apakah yang mempunyai 12 ranting, setiap ranting mempunyai 30 daun, setiap daun mempunyai 5 buah, 3 di bawah naungan dan dua di bawah sinaran matahari?'

Mendengar pertanyaan tersebut, pemuda itu tersenyum dengan keyakinan kepada Allah.

Setelah membaca 'Bismillah...' dia berkata,

-Satu yang tiada duanya ialah Allah s.w.t..

-Dua yang tiada tiganya ialah Malam dan Siang. Allah s.w.t. berfirman, 'Dan Kami jadikan malam dan siang sebagai dua tanda (kebesaran kami).' (Al-Isra': 12).

-Tiga yang tiada empatnya adalah kesilapan yang dilakukan Nabi Musa ketika Khidir menenggelamkan sampan, membunuh seorang anak kecil dan ketika menegakkan kembali dinding yang hampir roboh.

-Empat yang tiada limanya adalah Taurat, Injil, Zabur dan al-Qur'an.

- Lima yang tiada enamnya ialah Solat lima waktu.

-Enam yang tiada tujuhnya ialah jumlah Hari ketika Allah s.w.t. menciptakan makhluk.

-Tujuh yang tiada delapannya ialah Langit yang tujuh lapis. Allah s.w.t. berfirman, 'Yang telah menciptakan tujuh langit berlapis-lapis. Kamu sekali-kali tidak melihat pada ciptaan Rabb Yang Maha Pemurah sesuatu yang tidak seimbang.' (Al-Mulk: 3).

-Delapan yang tiada sembilannya ialah Malaikat pemikul Arsy ar-Rahman. Allah s.w.t. berfirman, 'Dan malaikat-malaikat berada di penjuru-penjuru langit. Dan pada hari itu delapan orang malaikat menjunjung 'Arsy Rabbmu di atas (kepala) mereka.' (Al-Haqah: 17).

-Sembilan yang tiada sepuluhnya adalah mu'jizat yang diberikan kepada Nabi Musa yaitu: tongkat, tangan yang bercahaya, angin topan, musim paceklik, katak, darah, kutu dan belalang.*

-Sesuatu yang tidak lebih dari sepuluh ialah Kebaikan. Allah s.w.t. berfirman, 'Barang siapa yang berbuat kebaikan maka untuknya sepuluh kali lipat.' (Al-An'am: 160).

-Sebelas yang tiada dua belasnya ialah jumlah Saudara-Saudara Nabi Yusuf .

-Dua belas yang tiada tiga belasnya ialah Mu'jizat Nabi Musa yang terdapat dalam firman Allah, 'Dan (ingatlah) ketika Musa memohon air untuk kaumnya, lalu Kami berfirman, 'Pukullah batu itu dengan tongkatmu.' Lalu memancarlah daripadanya dua belas mata air.' (Al-Baqarah: 60).

-Tiga belas yang tiada empat belasnya ialah jumlah Saudara Nabi Yusuf ditambah dengan ayah dan ibunya.

-Adapun sesuatu yang bernafas namun tidak mempunyai ruh adalah waktu Subuh. Allah s.w.t. berfirman, 'Dan waktu subuh apabila fajarnya mulai menyingsing.' (At-Takwir: 18).

-Kuburan yang membawa isinya adalah Ikan yang menelan Nabi Yunus AS.

-Mereka yang berdusta namun masuk ke dalam surga adalah saudara-saudara Nabi Yusuf, yakni ketika mereka berkata kepada ayahnya, 'Wahai ayah kami, sesungguhnya kami pergi berlumba-lumba dan kami tinggalkan Yusuf di dekat barang-barang kami, lalu dia dimakan serigala.' Setelah kedustaan terungkap, Yusuf berkata kepada mereka, 'Tak ada cercaan terhadap kamu semua.' Dan ayah mereka Ya'qub berkata, 'Aku akan memohonkan ampun bagimu kepada Rabbku. Sesungguhnya Dia-lah Yang Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.' (Yusuf:98)

-Sesuatu yang diciptakan Allah namun tidak Dia sukai adalah suara Keldai. Allah s.w.t. berfirman, 'Sesungguhnya sejelek-jelek suara adalah suara keldai.' (Luqman: 19).

-Makhluk yang diciptakan Allah tanpa bapa dan ibu adalah Nabi Adam, Malaikat, Unta Nabi Shalih dan Kambing Nabi Ibrahim.

-Makhluk yang diciptakan dari api adalah Iblis, yang diazab dengan api ialah Abu Jahal dan yang terpelihara dari api adalah Nabi Ibrahim.. Allah s.w.t. berfirman, 'Wahai api dinginlah dan selamatkan Ibrahim..' (Al-Anbiya':69).

-Makhluk yang terbuat dari batu adalah Unta Nabi Shalih, yang diazab dengan batu adalah tentara bergajah dan yang terpelihara dari batu adalah Ashabul Kahfi (penghuni gua).

-Sesuatu yang diciptakan Allah dan dianggap perkara besar adalah Tipu Daya Wanita, sebagaimana firman Allah s.w.t. 'Sesungguhnya tipu daya kaum wanita itu sangatlah besar.' (Yusuf: 28).

-Adapun pohon yang memiliki 12 ranting setiap ranting mempunyai 30 daun, setiap daun mempunyai 5 buah, 3 di bawah teduhan dan dua di bawah sinaran matahari maknanya: Pohon adalah Tahun, Ranting adalah Bulan, Daun adalah Hari dan Buahnya adalah Solat yang lima waktu, Tiga dikerjakan di malam hari dan Dua di siang hari.

Paderi dan para hadirin merasa takjub mendengar jawapan pemuda Muslim tersebut. Kemudian dia pun mula hendak pergi. Namun dia mengurungkan niatnya dan meminta kepada paderi agar menjawab satu pertanyaan saja. Permintaan ini disetujui oleh paderi.

Pemuda ini berkata, 'Apakah kunci surga itu?'

Mendengar pertanyaan itu lidah paderi menjadi kelu, hatinya diselimuti keraguan dan rupa wajahnya pun berubah. Dia berusaha menyembunyikan kekuatirannya, namun tidak berhasil. Orang-orang yang hadir di gereja itu terus mendesaknya agar menjawab pertanyaan tersebut, namun dia cuba mengelak.

Mereka berkata, 'Anda telah melontarkan 22 pertanyaan kepadanya dan semuanya dia jawab, sementara dia hanya memberi cuma satu pertanyaan namun anda tidak mampu menjawabnya!'

Paderi tersebut berkata, 'Sesungguh aku tahu jawapannya, namun aku takut kalian marah.'

Mereka menjawab, 'Kami akan jamin keselamatan anda. '

Paderi pun berkata, 'Jawapannya ialah: Asyhadu An La Ilaha Illallah , Wa Asyhadu Anna Muhammadar Rasulullah. '

Lantas paderi dan orang-orang yang hadir di gereja itu terus memeluk agama Islam. Sungguh Allah telah menganugerahkan kebaikan dan menjaga mereka dengan Islam melalui tangan seorang pemuda Muslim yang bertakwa .

(copy paste dari TKO daily)

Sunday, July 12, 2009

Najib 100 hari.

Pentas terbaru DS Najib dan Tan Sri Muhyiddin Yasin . Solat bersama 200,000 jemaah tabligh di Ijtimak Tabligh Sedunia di KLIA semalam. Mudah mudahan dapat berkat!!

NAK CARI BERKAT ATAU MENAGIH SIMPATI DAN POPULARITI DARI JEMAAH TABLIGH ??? BILA NAK "KELUAR" 40 HARI ??? KALU TAK MAMPU 3 HARI PUN CUKUP. NAK TARBIAH REMAJA UMUR 50 TAHUN KEATAS BUKAN SENANG !!!!!!

Friday, July 10, 2009

You Are Welcome


Datuk Seri Dr Rais Yatim menyarankan semua Menteri dan Timbalan Menteri mempunyai blog peribadi sendiri untuk memudahkan menerima maklum balas dari rakyat.

MAKLUM BALAS.?? MAKLUM ADE..JANGAN BALASNYA TAKDE...jangan buat PEKAK BADAK .

Tuesday, July 7, 2009

thaksin shinawatra


Bekas PM Thailand berada di Kuala Lumpur lebih 24 jam ?????
Mendarat di Lapangan Terbang Sultan Abd Aziz Subang bersama pesawat peribadi.?????
Macamana boleh mendarat kalau tak dapat kebenaran????
Singgah isi minyak ????
Thaksin pelancong??? Layak tinggal 30 hari
Menginap di Shangri La Hotel KL?????
PDRM diminta menahan Thaksin tapi KPN kata Thaksin sudah blah????

AWAT CEPAT SANGAT ??? PERGILAH SHOPPING KAT KLCC KE..BKT BINTANG KE...PERGI KE MANIK URAI KE...

MALAYSIA NEGARA TRANSIT????? PENGIMPORT DAN PENGEKSPORT MANUSIA ??? hEY...USA, JANGAN PANDAI PANDAI TUDUH GITU, NANTI PM NAJIB TEFON KAT OBAMA...................

My Blog List

Blog Archive