دعا مودهكن رزقى/ ككاياءن

وبارك لنا اللهم في جمع كسبنا وحل عقودالعسر يا يوه ارمخت

اللهم ربنا انزل علينا مائدة من السماء تكون لناعدا لاولنا واخرنا واية منك وازقنا وانت خيرالرازقين

اللهم ان كان رزقنا فى السماء فانزله وان كان رزقنا فى الارض فاخرجه وان كان رزقنا فى الماء والبحر فاطلعه

وان كان رزقنا قليلا فاكثره وان كان رزقنا بعيدا فقربه وان كان رزقنا عاسرا فيسرلنا

ولتنقلنا اليه حيث ماكان بفضلك وجودك وكرمك برحمتك ياارحم الراحمين .

Wahai Tuhan Kami, turunkanlah kepada kami rezqi dari langit untuk kami lazimkan bagi awal hidup kami dan akhir hidup kami dari ayat ayatMu dan berilah kami rezqi dan hanyalah Dikau sebaik baik Pemberi Rezqi

Ya Allah, apabila rezqi kami di langit, maka turunkanlah, dan apabila rezqi kami dari dalam bumi, maka keluarkanlah, dan apabila rezqi kami di dalam air dan di laut maka angkatkanlah, dan apabila rezqi kami itu jauh, maka dekatkanlah. Apabila rezqi kami sedikit maka perbanyakkanlah. Apabila rezqi kami sukar, maka permudahkanlah.

Friday, May 28, 2010

Gurauan Jadi Kenyataan




Seorang ibu kepada seorang mat rempit kerap talah berpesan kepada anaknya yang kerap merempit dikampungnya agar segera meninggalkan perbuatan
merempitnya dengan motosikal kapcainya.

Mendengarkan nasihat ibunya si anak pun menjawab sambil bergurau kepada ibunya dengan berkata ia akan mati di JALAN YANG LURUS.

Si ibu tersenyum mendengar jawapan anaknya itu tanpa sebarang prasangka buruk dan berharap anaknya akan berubah dalam sedikit masa lagi.

Kebiasanya pada malam minggu anak kesayangan ibu itu keluar merempit didalam kampung atau kekampung bersebalahannya sahaja.
Tetapi malam minggu itu anaknya telah berkumpul bersama rakan rakan rempitnya dan telah pergi ke lebuhraya yang baru dibuka.

Takdir telah menentukan anak kesayangan ibu itu telah terkorban akibat gagal mengawal motosikalnya semasa membuat 'pacak' di lebuhraya itu.

Si ibu terlalu sedih lantaran kehilangan anak kesayangannya.

Ramai rakan2 rempitnya yang mengiringi jenazahnya ke kuburan. Setelah selesai pengkebumian si ibu didatangi seorang rakan arwah anaknya dengan memberitahu si ibu bahawa
gurauan arwah untuk mati di JALAN LURUS telah menjadi kenyataan iaitu
mati di LEBUHRAYA yang sememangnya lurus.

p/s : ini adalah cerita rekaan semata2 tidak ada kena mengena dengan yang hidup ataupun yang mati, sekadar renungan dan teladan sahaja. hahahaha.

Kalo nak berkata2 pastikan bukan yang 'lagho'.


RENUNG RENUNGKAN DAN SELAMAT BERAMAL


Tuesday, May 25, 2010

tazkirah untuk najib & jamil k

Lebih baik gua layan video ni dari layan puak broker bengong yang gila menggadai harta rakyat.

Najib & Jamil Khir lu siap! ini budak nak tazkirah sama lu.

Jom layan.


Saturday, May 22, 2010

Asal manusia : Kita semua sama

Kita selalu mendengar kisahnya Nabi Adam AS.Dan kita juga terlalu tahu tentang kejadianya manusia itu adalah dari tanah. Tetapi apakah kita tahu akan tanahnya itu?

Apakah kita tahu akan prosesnya kejadian itu?

Mari kita baca kupasan yang sedikit ini, mudah-mudahan kita lebih mengetahui tentangnya dan Insyaallah dapatlah kita mempelajarinya bersama-sama. Berpesan- pesanlah pada kebaikan dan berpesan-pesanlah pada kesabaran.

BETAPA PAYAHNYA MALAIKAT-MALAIKAT MEMINTA TANAH DARI BUMI UNTUK NABI ADAM AS (ABUL BASYAR / Bapa segala manusia)

Pada suatu ketika, Allah SWT menitahkan kepada malaikat Jibril supaya turun ke bumi untuk mengambil sebahagian tanahnya untuk mencipta Adam. Akan tetapi
apabila beliau sampai ke bumi, bumi enggan membenarkan tanahnya diambil untuk dijadikan Adam kerana bumi kuathir Adam akan menjadi maksiat kepada Allah. Lalu Jibril kembali ke hadrat Allah memberitahu bahawa ia tidak dapat berbuat apa-apa apabila mendengar mendengar sumpah bumi.

Setelah itu, Allah memerintah malaikat Mikail. Jawapan bumi masih sama lalu Allah memerintahkan malaikat Israfil dan jawapan bumi masih tidak berganjak.

Masing-masing kembali dengan jawapan yang hampa.Akhirnya, Allah menyuruh
malaikat Izrail turun ke bumi.Kata Allah:
" Hai Izrail! Engkaulah kini yang aku tugaskan mengambil tanah. Meskipun bumi bersumpah-sumpah dengan ucapan, jangan engkau mundur. Katakan bahawa
kerjamu atas perintah dan atas namaKu."

Apabila Izrail turun ke bumi dan menyampaikan perintah Allah kepada bumi, maka akhirnya bumi mengizinkan tanahnya diambil. Setelah Izrail mengambil beberapa jenis tanah,kembalilah ia ke hadrat Allah.

Lalu Allah berfirman: "Ya Izrail, pertama engkau yang Ku tugaskan mengambil
tanah, dan kemudian di belakang hari kelak akan kutugaskan engkau mencabut
roh manusia."

Maka kuathirlah Izrail kerana bimbang akan dibenci oleh umat manusia.Lalu Allah berfirman lagi: "Tidak, mereka tidak akan memusuhi kamu. Aku yang mengaturnya, dan aku jadikan kematian mereka itu bersebab antaranya terbunuh, terbakar, sakit dan sebagainya.

JENIS TANAH YANG DIGUNAKAN:

1. Tanah tempat bakal berdirinya Baitul Mugaddis
2. Tanah Bukit Tursina
3. Tanah Iraq
4. Tanah Aden
5. Tanah Al-Kautsar
6. Tanah tempat bakal berdiringa Baitullah
7. Tanah Paris
8. Tanah Khurasan
9. Tanah(Babylon)
10. Tanah India
11. Tanah syurga
12. Tanah Tha'if

Menurut Ibnu Abbas:
1. Kepala Adam dari tanah Baitul-Muqaddis kerana disitulah berada otak manusia,dan disitulah tempatnya akal.

2. Telinganya dari tanah Bukit Thursina, kerana dia alat pendengar dan tempat menerima nasihat.

3. Dahinya dari tanah Iraq,kerana disitu tempat sujud kepada Allah.

4. Mukanya dari tanah Aden, kerana disitu tempat berhias dan tempat kecantikan.

5. Matanya dari tanah telaga Al-Kautsar, tempat menarik perhatian.

6. Giginya dari tanah Al-Kautsar, tempat memanis-manis.

7. Tangan kanannya dari tanah Kaabah,untuk mencari nafkah dan kerjasama,sesama manusia.

8. Tangan kirinya dari tanah Paris,tempat beristinjak.

9. Perutnya dari tanah Babylon. Disitulah tempat seks(berahi) dan tipudaya syaitan untuk menjerumuskan manusia ke lembah dosa.

10.Tulangnya dari tanah Bukit Thursina,alat peneguh tubuh manusia.

11.Dua kakinya dari tanah India, tempat berdiri dan jalan.

12.Hatinya dari tanah syurga Firdaus,kerana disitulah iman, keyakinan,ilmu, kemahuan dan sebagainya.

13.Lidahnya dari tanah Tha'if, tempat mengucap Syahadat, bersyukur dan berdoakan kepada Tuhan.

PROSESNYA KEJADIANNYA:

1. Ketika Allah jadikan Adam, tanah itu dicampur dengan air tawar, air masin, air hanyir, angin dan api. Kemudian Allah resapkan Nur kebenaran dalam diri Adam dengan berbagai macam "sifat".

2. Lalu tubuh Adam itu digenggam dengan genggaman "Jabarut" kemudian diletakkan didalam "Alam Malakut".

3. Sesungguhnya tanah yang akan dijadikan "tubuh Adam" adalah tanah pilihan Maka sebelum dijadikan patung, tanah itu dicampurkan dengan rempah-rempah dan wangi-wangian dari sifat Nur sifat Allah, dan dirasmikan dengan air hujan "Barul Uluhiyah".

4.Kemudian tubuh itu dibenamkan didalam air "Kudral-Izzah- Nya" iaitu sifat "Jalan dan Jammal".Lalu terciptalah tubuh Adam yang sempurna.

5.Demikian pula roh, ketika itu diperintah masuk kedalam tubuh Adam, ia merasa malas dan enggan, lalu ia berputar-putar, mengelilingi patung Adam yang terlantar. Kemudian Allah menyuruh malaikat Izrail untuk memaksa roh itu masuk.Akhirnya mahu tidak mahu roh itupun masuk dan menyerah kepada Izrail.

Menurut riwayat ketika Adam masih berada di syurga, sangat baik sekali kulitnya. Tidak seperti warna kulit manusia. Kerana Adam telah diturunkan ke dunia, terjadilah perubahan pada warna kulitnya. Sebagai peringatan, yang masih tertinggal warnanya
hanyalah pada kuku manusia. Oleh itu, meskipun orang kulitnya hitam,tetapi warna
kukunya adalah sama, ialah putih kemerah-merahan.

Dijadikan pada tubuh Adam ada sembilan rongga atau liang. Tujuh buah liang dikepala,dan dua buah liang di bawah badan letaknya.

Tujuh buah letaknya adalah di:

1. Kepala : dua.liang mata, Dua liang telinga, Dua liang hidung dan sebuah liang mulut.
2. Dibawah: Sebuah liang kemaluan dan liang dubur.

Dijadikan pula lima buah pancaindera:

1. Mata alat penglihatan
2. Hidung alat penciuman
3. Telinga alat pendengaran
4. Mulut alat merasa manis, masin dan sebagainya.
5. Anggota tubuh lainya seperti kulit, telapak tangan, untuk merasa halus, kasar dan
sebagainya.

Setelah Roh masuk kedalam tubuh Adam :
Lalu roh itu masuk perlahan-lahan sehingga ke kepalanya yang mengambil masa 200 tahun. Demikianlah Allah memberi kekuatan pada Izrail untuk memasukkan roh ke dalam tubuh Adam.

Setelah roh meresap ke kepala Adam, maka terjadilah otak dan tersusunlah urat-urat sarafnya dengan sempurna. Kemudian terjadilah matanya dan seketika itu matanya terus terbuka melihat dan melirik kekiri, ke kanan dan kebawah dimana pada masa itu
bahagian badannya masih merupakan tanah keras.

Dilihatnya kiri dan kanan para malaikat yang sedang menyaksikan kejadian dia. Ketika itu dia telah dapat mendengar para malaikat mengucapkan tasbih dengan suara yang merdu dan mengasyikkan.

Kemudian ketika roh sampai kehidungnya lalu ia bersin, serta mulutnya terbuka.

Ketika itulah Allah ajarkan padanya ucapan Alhamdulillah. Itulah ucapan

Adam pertama kalinya kehadrat Allah. Lalu Allah berkata :"Yarhamukallah"
yang membawa erti: "Semoga engkau diberi rahmat Allah". Oleh kerana itu jika
orang bersin, menjadi sunat mengucap "Alhamdulillah" dan orang yang mendengarnya sunat pula mengucapkan "Yarhamukallah" .

Kemudian ketika roh sampai pada dadanya, tiba-tiba saja ia mahu bangun. Padahal sebahagian bawah badannya masih tanah dan keras. Disini menunjukkan sifat manusia yang suka tergesa-gesa (tidak sabar). Sebagaimana firman Allah SWT bermaksud:
"Dan adalah manusia itu, suka tergesa-gesa" .(Al-Israk: II)

Maka ketika roh itu sampai dibahagian perutnya, maka terjadilah susunan isi perut dengan sempurna. Maka seketika itu terasalah lapar. Kemudian terus roh itu meresap
sampai ke seluruh tubuh, tangan, kaki lalu terjadi darah daging dan tulang. Urat-urat berkulit dengan sempurna, yang mana kulit itu kian lama kian cantik dan halus.

Begitulah proses kejadian-kejadian tubuh Adam. Setelah kejadian Adam sempurna sebagai manusia, maka dialah merupakan makhluk manusia yang pertama. Wajahnya cukup cantik, semua malaikat berasa kagum melihat Adam yang begitu menawan. Kemudian Adam diarak oleh malaikat-malaikat selama 100 tahun lalu diperkenalkan kepada seluruh penghuni dari langit pertama hinggalah kelangit tujuh sebelum dibawa ke syurga tempat mula-mula Adam dijadikan.

(Dipetik dari buku HIMPUNAN KISAH-KISAH MALAIKAT disusun oleh Muhammad Isa Selamat)

RENUNGAN
Sesungguhnya Allah itu Maha Besar, Maha Agung, Maha pencipta sekian alam dan pencipta setiap kejadian. Bertaqwalah kita kepadaNya, kerana pada AllahLah kita akan dikembalikan.

sumber : anaktokmoh



p/s: yang membezakan kita adalah iman dan taqwa.

Monday, May 17, 2010

DAP MENANG DI SIBU

TAHNIAH KEPADA DAP DAN PAKATAN RAKYAT

TAHNIAH KEPADA PENGUNDI SIBU KERANA BERJAYA MENUMBANGKAN BN DAN TIDAK MENJADI LEMBU BN

BRAVO SIBU.

Saturday, May 15, 2010

Tolonglah terjemahkan ini

Ada sesape yang bole tolong terjemahkan ini, gua langsung tak paham.
mintak tolong sangat2.

PRK Sibu : Penemu orang Iban dalam politik jauh berubah
Posted by RAKYAT MARHAEN Sabtu, 2010 Mei 15

by Kepu Sidi

SIBU: Kepala Menteri Menua Sarawak, Pehin Sri Abdul Taib Mahmud minta bala kitai Iban enda mudah pechaya ke jaku se­bubu ngapa ti bisi dipansut ke bala raban penyakal ti rindu amat deka bejai ke perintah.Iya madahka bala raban penyakal semina nemu bejaku aja tang nadai kala dipeda ngatur pemansang.
Taib madah orang Iban ngembuan runding ke tinggi sereta nemu nentuk utai ke salah tauka enda
“Aku nemu bala kitai Iban udah mayuh amat penemu lalu mereti agi pasal pengawa politik tu ukai utai sengapa. Kitai deka ka bala rakyat bisi ngembuan runding ke tinggi lalu nemu ni bagi utai ke ngena tauka utai ke salah,” ku iya lebuh nguluka pengawa ‘Pemesai Begulai Enggau Rayat’ ba Rumah Matthew di Rantau Panjai ditu, kemari.
Iya madahka enti bala ke diau di menua tu mudah pechaya ke jaku ari sida raban penyakal baka DAP, sida deka bulih penusah dudi hari ila laban raban nya (DAP) nadai penemu dikena ngemansang lalu ngiring bala rayat nuju pengidup ke manah ba hari ti deka datai.
“Aku berasai gaga amat ati laban bala Iban ke diau di menua pesisir tauka sida ke diau di rumah panjai udah mereti endar pasal politik lalu nemu ngaga pemutus ke diri empu,” ku Taib.
Ku iya bejaku baru, perin­tah deka meda bala mensia mayuh nemu berunding alam nentuka ni bagi utai ti manah tauka salah.
Iya mega madah ka chara pupu raban bansa di menua tu dalam pengawa politik, jauh amat berupai enda sebaka enti dibandingka enggau 20 taun ke dulu suba.
“Enti suba, pengawa poli­tik ba menua kitai tu, rindu deka bemunsuh enggau pan­gan diri tang ke diatu iya jauh amat berubah ketegal ari atur perintah Barisan Nasional (BN) laban politik tu iya nya siti ari jalai pemansang,” ku iya.
Siti ari chunto nya ku Taib, iya nya projek besai SCORE, ke dipelaba deka muka pen­gawa puang ngagai 10,000 iku orang dalam kandang 10 taun ti deka datai.
Ku iya, bejaku baru, bala mensia mayuh ke diau ba kandang menua tu deka ngasai ke mayuh peluang pengawa ari SCORE lalu penyampau mensia ka diau di menua tu mega deka betambah.
“Tu beguna amat laban politik pemansang tu nyadi utai ti lumor satu dikena meri penyamai ke rakyat ba hari ti deka datai,” ku iya.
Ia madahka chara pengidup ba siti-siti rumah panjai diatu mega bisi mansang lalu mayuh ari sida bisi pemandai lalu bisi sekeda nya udah pansut ari pa­lan pelajar tinggi sereta bulih pengawa ke menyana.
Ia minta semua bala apai in­dai nembiak ke diau ba rumah panjai anang enda ngemeran ke pengawa pelajar tu enggau meruan awakka bala nembiak sida bulih pemutus pelajar ti menyana.
Enggau nya mega iya ma­dahka, perintah bisi udah niri ke lima iti palan pelajar tinggi ba maya 10 taun tu, lalu pekara tu ku iya nyadi siti ari tanda penyiru perintah ke udah ulih datai ba juluk ati sida – iya nya nyediaka pelajar ti manah ke rayat rebak baru.
“Tuju aku ke kitu, ukai aja deka bekimpin tang deka meri jaku ajar ke manah ngagai kitai semua ngambika ulih nitih pemansang kemaya hari tu,” ku bejaku baru.
Iya arap ka sida ulih nurun ngundi lebuh maya pengawa bepilih mit sitak menua Sibu kena hari Minggu tu, lalu milih chalun ti ulih mai pemansang ke sida dudi hari ila.
Ba pengerami tu mega, Taib bisi meri tulung kerusi roda ngagai tujuh iku pengari tuai rumah ba pelilih menua di Rantau Panjai.

Wednesday, May 12, 2010

SUMBANGAN





KEPADA DERMAWAN-DERMAWAN PAKATAN RAKYAT BANTULAH SAHABAT-SAHABAT KITA DI SIBU UNTUK TERUS BERJUANG.HULURKANLAH SUMBANGAN ANDA.

Assalamualaikum wbth & Salam Perjuang

Semuga surat ini menemui tuan puan dalam kemanisan Iman.

Surat ini saya tulis bagi mewakili YB Dr Siti Mariah Mahmud yang kini berada di Sibu Serawak.

Permintaannya berbunyi begini.

"Tolong masuk dalam Weblog dan Facebook saya, kami perlukan sumbangan kewangan dari Penyokong Pakatan Rakyat untuk kami buat program-program MESRA RAKYAT di lokaliti-lokaliti Melayu, juga untuk membiayai kos pengangkutan pengundi pada hari pilihanraya nanti (16 Mei 2010).

Nanti saya akan fowardkan No Akaun saya, tolonglah MERAYU.

Saya akan kemukakan jumlah yang di masukkah dalam akaun saya nanti untuk ketelusan ... Dr. Mariah"

NO AKAUN : MAYBANK : 5627 4005 1315 (SITI MARIAH BINTI MAHMUD)


Nota :YB Dr Mariah boleh dihubungi di talian 019-2361889

Mewakili beliau saya merayu semua pejuang dan penyokong PR untuk menyambut seruan ini dengan menyumbangkan wang anda untuk perjuangan ini.

Teringat pesanan Tok Guru "Duit yang ada dalam poket atau dompet kita belum tentu jadi hak kita - tapi duit yang kita dermakan sebagai Infak Fisabilillah sudah PASTI menjadi hak kita diakhirat nanti"


Sekian untuk makluman.

Minta Sebarkan sebanyak mungkin pada yang lain. Kerjasama anda semua didahului dengan ucapan jutaan terima kasih


Sumber: Anak Muallaf

Monday, May 10, 2010

LAGI SIOL

BN 1Malaysia dalam keadaan STABIL tetapi KRITIKAL KOMA
solat dalam keadaan JUNUB.

"bodoh lagi membodohkan"

Apa kata DBP dan Harus Here and There?

Saturday, May 8, 2010

Imbuhan ganti Sogokan

Ada cadangan supaya penjawat awam yang menolak sogokan diberikan imbuhan.
ini berita gembira kepada perasuah dan penerima rasuah.
Penjawat awam boleh menerima 2 kali habuan . banyak kaya ooooh.....
Senang aje caranya. Pertama sekali terima habuan dari penyogok/penyamun.
Kemudian buat aduan mengatakan ia tidak berjaya disogok oleh orang tertentu,
pihak kera...jaan akan menghargai kejujurannya yang tidak menerima sogokan
dengan memberi imbuhan pula. bole buat maa..kalu tak caya boleh buat akuan bersumpah
atau sumpah say fool takpun sesumpah ezam senak tuurr.
Akhirnya akan dapat kedua duanya sekali. Sogokan + Imbuhan. Lagi masyuuuuuk....
Kalau kantoi nanti boleh jawab macam gini : Sogokan yang diambil hanya berbentuk pendahuluan
sebelum benar2 dapat imbuhan. Bila dah diberi imbuhan oleh kera...jaan, wang pendahuluan boleh
dikira saguhati pulak.
Hahaha............senangkan. Lagipun kira komisyen pun takpe macam kes beli kapal!

p/s: gua rasa sprm akan berjaya menggondol imbuhan lumayan kalau dipraktiskan kelak.
jika anggota sprm yang rasuah, siapa yang akan siasat?
tolong siasat akaun anak bini, adik beradik dorang sekali.
tak mustahil guna akaun orang lain utk elak terkantoi.......bukan tuduh, ada kebarangkalian!

My Blog List