دعا مودهكن رزقى/ ككاياءن

وبارك لنا اللهم في جمع كسبنا وحل عقودالعسر يا يوه ارمخت

اللهم ربنا انزل علينا مائدة من السماء تكون لناعدا لاولنا واخرنا واية منك وازقنا وانت خيرالرازقين

اللهم ان كان رزقنا فى السماء فانزله وان كان رزقنا فى الارض فاخرجه وان كان رزقنا فى الماء والبحر فاطلعه

وان كان رزقنا قليلا فاكثره وان كان رزقنا بعيدا فقربه وان كان رزقنا عاسرا فيسرلنا

ولتنقلنا اليه حيث ماكان بفضلك وجودك وكرمك برحمتك ياارحم الراحمين .

Wahai Tuhan Kami, turunkanlah kepada kami rezqi dari langit untuk kami lazimkan bagi awal hidup kami dan akhir hidup kami dari ayat ayatMu dan berilah kami rezqi dan hanyalah Dikau sebaik baik Pemberi Rezqi

Ya Allah, apabila rezqi kami di langit, maka turunkanlah, dan apabila rezqi kami dari dalam bumi, maka keluarkanlah, dan apabila rezqi kami di dalam air dan di laut maka angkatkanlah, dan apabila rezqi kami itu jauh, maka dekatkanlah. Apabila rezqi kami sedikit maka perbanyakkanlah. Apabila rezqi kami sukar, maka permudahkanlah.

Wednesday, August 17, 2011

Apa cite Masjid Jamek Sg Serai, Kuang?



Pelajar Kafa Kg Sg Serai tidak dibenarkan menunaikan solat Asar bersama jamaah yang lain di masjid sejak lebih 2 tahun lepas supaya tidak mencemarkan kebersihan masjid . Tambahan lagi, masjid yang baru siap dibina dengan sumbangan peribadi seorang Datuk Seri.
Pada hari persekolahan, pelajar2 mendirikan solat Asar secara berjamaah di dalam bilik darjah biarpun masjid terletak bersebelahan sahaja. Tok siak masjid swasta tak larat nak jaga!!



Masjid Baru


Masjid Lama

kafa dan masjid bersebelahan dipisahkan oleh pagar



Pintu kecil untuk ke masjid yang terletak di penghujung pagar masjid sekadar 'melepaskan batuk di tangga'


nota:
menaranya pun agak cun ala Santo Petrus.
ds da wakafkan masjid ni atau belum
kalu tak maka jadi masjid sendirian berhad
nak claim kat jais?


7 comments:

  1. gegirl,
    penduduk sekitar kundang jaya dan desa kundang yang bersebelah sg. serai turut maklum cerita ini walaupun ada antara mereka yang menghantar anak2 bersekolah kafa di situ cuma masing2 berdiam diri sekian lama. Pihak masjid telah MULA MEMBENARKAN pelajar kafa thn 5 & 6 berjemaah Solat Asar pada hari JUMAAT 9/9/11. Pelajar tahun 1-4 masih solat di dlm kelas lagi.

    ReplyDelete
  2. minta pihak jais pantau lah perkara tersebut benda ni bukan sekarang tapi dari 10th sudah tetapi masyarakat sg serai hanya berdiam diri sahaja.Kami bagi pihak qariah sg serai dan sekitar meminta pihak jais pantau perkara tersebut.Intai intai lah masjid sg serai tu

    ReplyDelete
  3. itu lah lebihnya anak kariah sungai serai tidak mahu membuka aib sendiri pada sape2 , kami uruskan sendiri dengan AJK masjid tak de masalah tuk sape pun bersembahyang yh kecik mahu pun yg besar..kesilapan memang ada tapi klu guru kafa dah tua2 pun nk merajuk sendiri lah pegi pujuk ..tak kasi anak2 gi solat kat masjid..tapi minta bantuan itu dan ini kat ds sri bole pulok tok malu..hahahaha kan kan kan en. Salemmmmmmm

    ReplyDelete
  4. SATU-SATUnya pintu, yg mana, kita nak masuk ke dalamnya, Nabi ajar kita baca doa.. ALLAH, BUKALAH BAGI AKU, PINTU-PINTU RAHMAT-MU ialah pintu masjid.. maka, MULIAkanlah masjid itu, dgn TAHIYYATUL MASJID...

    MASJID.. rumah ALLAH.. tidak ada perKAUMan, perPUAKan, keBANGSAan, JUAL-BELI dan segala macam urusan keDUNIAan didalamnya...maka, dahulukan dengan Niat I'TIKAAF, dan..jika xder apa yg nak dibuat, DIAM di dalamnya adalah lebih baik ( dapat pahala I'TIKAF )

    Dlm berADAB dgn MASJID, TUNAIKANlah HAQ MASJID.. ulamak kata ada 4.. iaitu:-
    1. DAKWAH
    2. BELAJAR dan MENGAJAR
    3. IBAADAH ( fardhu dan sunat )
    4. KHIDMAT

    Semoga, dgn tertunainya 4 haq masjid yg ini, kita menepati apa yg Quran sebuat ...

    "Hanyasanya yang layak memakmurkan (menghidupkan) masjid-masjid Allah itu ialah orang-orang yang beriman kepada Allah dan hari akhirat serta mendirikan sembahyang dan menunaikan zakat dan tidak takut melainkan kepada Allah, (dengan adanya sifat-sifat yang tersebut) maka adalah diharapkan mereka menjadi dari golongan yang mendapat petunjuk." AT-TAUBAH, ayat 18.

    Allaahu a'lam.

    ReplyDelete
  5. membuka aib kampung sendiri ke pak cik??xcukup parti aibkan org..ni nak aibkan kampung sendiri plak..senang cite camni...suh tukar siak masjid..sbb siak masjid tu saye tengok bukan men ag gaye..cam masjid tu die yg punye..sume die nak sapu..org nak itu x bole...ini x bole..rase nye yg len ok...cume siak tu je over..cube pantau sendiri..jgn menuding jari kat org lain..lihat dgn mate kepale sendiri..itu kan lebih baik..dan nape bdk2 sekolah xley sembahyang skali dgn jemaah??tanye siak tu..n ustazah..mungkin ade sbb yg boleh dijelaskan..dan bole berbincang dgn elok..kan lagi elok..berbanding marahkan org..walaupon kite dipihak yg benar..ape boleh buat..kalau pemikiran kite dibelenggu dgn pemikiran kotor politik yg kite sendiri wujudkan..dgn akal fikiran yg tidak matang..mengikut bdk2 yg xreti adab...dgn renformasi atau ape..ape salahnye bergabung..cume 1 saje saye nak tanye..post nie untuk AGAMA atau POLITIK???sekian..selami jiwa,akal dan hati..jawapan akan terjawab..
    terima kasih..
    yg benar anak jati sg serai..

    ReplyDelete
  6. Saya anak jati sungai serai cukup sedih dengan berita ini dulu masa saya kecik-kecik sekolah agama boleh sembahyang mengaji di masjid lama.sekarang ni tok siak baru gila kuasa..

    ReplyDelete

My Blog List